Wellicht méér dan in enige andere tak van de tandheelkunde is orthodontie een samenwerking tussen patiënt (en ouders) en orthodontist. Orthodontische behandelingen duren in de regel lang (vaak enkele jaren) en het resultaat is erg afhankelijk van hoe trouw en nauwkeurig jij als patiënt de instructies opvolgt. De behandeling verloopt meestal zoals gepland, maar goede resultaten kunnen niet worden gegarandeerd.

Inschrijving
De behandeling voor jouw nieuwe glimlach begint met het inschrijven bij ons in de praktijk. Dit doe je via ons aanmeldformulier. Bij het inschrijven vragen we je om een gezondheidsvragenlijst in te vullen. Verder kun je in het veld voor opmerkingen aangeven welke dagen je voorkeur hebben voor een afspraak.

A1

Het onderzoek
Gedurende het onderzoek maken we röntgenfoto’s en een scan van je gebit. Ook maken we kleurenfoto’s van je gebit en je gezicht. Ook kijken we naar jouw medische/tandheelkundige geschiedenis. Aan de hand van deze informatie kan de orthodontist een diagnose stellen en een gedetailleerd behandelplan opstellen.

A3
A2

Eerste afspraak
Tijdens de intake gaan we uitgebreid kijken naar wat de mogelijkheden zijn. Hiervoor brengen we jouw gehele gebit in kaart.

A4

Het behandelplan
In het behandelplan beschrijven we stap voor stap wat er gaat gebeuren tijdens een behandeling. We leggen je uit wat de problemen zijn, hoe we die kunnen herstellen en welke beugel of beugels daarvoor nodig zijn. We leggen uit welke stappen wenselijk zijn voor een optimaal resultaat van de behandeling, maar we bespreken ook alle alternatieven. In het behandelplan staan ook de totale duur en de kosten van de behandeling beschreven. Zo weet je vooraf wat je kan verwachten van de behandeling. Daarnaast vertellen we wat je kan verwachten wanneer je ervoor kiest om niet te starten met een behandeling.

We geven je de tijd en er is altijd ruimte voor vragen
We begrijpen dat je misschien even bedenktijd nodig hebt voordat je met de behandeling wil starten. Dit is altijd mogelijk. Verder is er voldoende ruimte om vragen te stellen over de behandeling. Wanneer je wil starten met de behandeling ontvang je van ons een schriftelijk behandelvoorstel en een zogenaamd ‘informed consent’. Hiermee geef je aan dat je begrijpt wat de behandeling inhoud. Wanneer we het eens zijn over de voorgestelde behandeling, kun je een afspraak maken om de beugel te plaatsen en informeren we je eigen tandarts.

Inschrijven
Voordat de eerste afspraak plaats kan vinden moet je je wel eerst inschrijven bij ons in de praktijk. Dit kan via ons aanmeldformulier.

Inschrijven

Meegaan in behandelruimte

Er kan altijd een begeleider meegaan; om reden van rust, hygiëne en privacy. Niet meer dan één persoon per patiënt.

Losse brackets

Reparaties aan de slotjes (= brackets) en retentiespalken nemen extra behandeltijd in beslag, dus als er iets stuk of los is, bel dan altijd de praktijk (ook al heb je dezelfde dag al een afspraak) en geef door wat er precies aan de hand is. Er kan dan altijd extra tijd worden gereserveerd om de beugel te repareren. Op een gewone controle-afspraak is er geen tijd voor reparaties.

School

Schoolverzuim is tijdens een orthodontische behandeling onvermijdelijk. Wij doen ons uiterste best om het iedereen naar de zin te maken. Het is echter niet mogelijk afspraken voor behandeling uitsluitend ‘s middags, buiten schooltijd, te maken. Iedere patiënt zal een aantal keren onder schooltijd moeten komen. Wij rekenen op je begrip en medewerking.

Niet nagekomen afspraken

Het aantal niet nagekomen en niet tijdig afgezegde afspraken neemt enorme vormen aan. De kosten van niet tijdig afgezegde afspraken zijn niet bij de kosten van de behandeling inbegrepen. Mocht je verhinderd zijn tijdig op je afspraak te verschijnen, dien je dit tenminste twee werkdagen voor de gemaakte afspraak aan ons te melden. Indien je afwezigheid te laat of niet bij ons bekend is, kan minimaal 25,00 euro tot maximaal 100% van de kosten van de voorgenomen behandeling bij je in rekening worden gebracht. 

Medische gegevens

Voor ieders veiligheid verzoeken wij je om ons steeds te informeren omtrent medische bijzonderheden, zoals zwangerschap, medicijngebruik, ziektes, infecties, afwijkingen, etc. Zijn er veranderingen in je gezondheid/medische gegevens of medicijn gebruik meldt dit meteen bij de receptioniste of behandelend orthodontist.

Pijnklachten

Wanneer je een pijnklacht hebt, wacht dan niet tot de volgende controle, maar neem contact met ons op. Bel ons indien mogelijk tussen 8.15 en 10.00 uur, zodat wij je eventueel dezelfde dag nog kunnen helpen. Indien de praktijk gesloten is, hoor je op het antwoordapparaat het nummer van het tandarts bemiddelingsbureau.

Suggesties en opmerkingen

Heb je een suggestie, opmerking, compliment of klacht? Dan horen wij dat graag. Je kunt ze altijd aan ons doorgeven.
Dit kan in onze praktijk zelf, maar ook via het contactformulier of telefonisch. Wij staan je graag te woord.

Stuur ons een bericht